Makanan Korea Yang Selalu Korang Nampak Dalam K-Drama & Patut Cuba!

korean food in kdrama

Pernah tak masa korang tengok K-Drama, lepastu ada nampak makanan-makanan sedap yang mereka makan?

Apabila watak dalam drama mula menikmati hidangan yang lazat, anda pasti akan turut rasa kelaparan dan keinginan yang mendalam untuk makan apa sahaja yang dimakan oleh watak itu. Biasanya terdapat beberapa hidangan ruji yang dianggap klasik apabila bercakap tentang makanan Korea, yang setiap peminat K-Drama atau peminat makanan Korea harus cuba sekurang-kurangnya sekali dalam sepanjang hayat mereka. Ini antara hidangan Korea yang mesti anda cuba!

1. Jajangmyeon (Mee Sos Kacang Hitam)

jajangmyeon

Ini adalah hidangan Cina-Korea yang telah memenangi hati ramai kanak-kanak dan orang dewasa dalam budaya Korea Selatan. Ia adalah hidangan berasaskan mi dengan sos kacang hitam. Ada sesuatu tentang rasa yang membuatkan kanak-kanak mengidamkannya dan hampir selalu menjadi pilihan mereka. Biasanya hidangan itu termasuk kepingan bawang dan daging lembu atau khinzir di dalamnya juga untuk menjadikannya lebih enak. Di sesetengah pasaraya sekarang pun dah ada banyak jual yang pek segera tau, jadi memang senang la nak buat!

2. Tteok-bokki (Kek Nasi Pedas)

tteokbokki

Tteok-bokki ialah makanan ringan dan hidangan popular di Korea Selatan yang sering dijual di peniaga jalanan. Ia adalah kek beras yang dicampur dengan sos cili api. Selalunya terdapat bawang, kek ikan, dan telur rebus yang dicampur di dalamnya juga. Ia adalah hidangan yang murah, lazat, tetapi cukup pedas yang digemari ramai orang Korea. Ada sesuatu tentang kepedasannya yang sangat ketagih! Sekarang ni, ramai juga yang menikmati hidangan ini dengan keju meleleh sebagai penambah rasa.

3. Kimchi-bokkeumbap (Nasi Goreng Kimchi)

kimchi fried rice

Siapa pernah makan nasi goreng Kimchi di restoran seperti Kyochon atau Mr. Dakgalbi? Haa ini juga merupakan salah satu hidangan popular di Korea Selatan tau. Nasi goreng Kimchi amat berbaloi untuk dicuba jika anda ingin mencuba hidangan gabungan Kimchi, tetapi bimbang tentang rempah ratusnya. Di kebanyakan tempat, mereka boleh menjadikan hidangan itu kurang pedas. Atau, anda sentiasa boleh menambah lebih banyak nasi untuk bantu mengurangkan rasa pedas. Hidangan ini lebih enak dinikmati bersama dengan telur di atas.

4. Bibimbap (Campuran Nasi)

bibimbap

Siapa yang suka sayur kat sini? Hidangan ini memang sesuai untuk korang! Bibimbap sangat sesuai untuk dimakan di rumah apabila anda mempunyai banyak hidangan sampingan Korea dan nasi. Anda boleh meletakkan apa-apa sahaja dalam periuk besar dan campurkan dengan sedikit pes padi dan cili untuk menjadikannya ramuan yang sempurna. Secara tradisinya, hidangan itu mengandungi campuran tauge, bayam, telur, daging lembu, lobak merah, zucchini, timun, cendawan, dan sayur-sayuran lain. Kalau rasa agak sukar untuk menyediakan hidangan ini, jangan risau, korang boleh cuba di restoran seperti Dubuyo, Sopoong, Mr. Dakgalbi dan banyak lagi restoran makanan Korea di Malaysia.

5. Sundubu-jjigae (Rebusan Tauhu Lembut)

tofu stew sundubu jjigae

Dihidangkan dalam mangkuk batu yang besar, sundubu-jjigae ialah rebusan pedas Korea yang biasanya diperbuat daripada ‘dubu’ (tauhu), sayur-sayuran, cendawan, makanan laut, daging lembu atau daging khinzir, dan gochujang (pes cili). Bergantung pada tukang masak dan kawasan, sesetengah bahan dikeluarkan, diganti atau ditambah ke dalam adunan. Walaupun variasi berbeza wujud, secara tradisinya, telur mentah diletakkan di atas rebusan dan dicampur dengan sup sebelum dihidangkan, untuk menambah rasa tambahan pada hidangan. Tauhu lembut yang pecah menjadi kepingan gebu dalam rebusan, menahan rasa makanan laut dan berfungsi sebagai kelegaan daripada kepedasan keseluruhan.

6. Samgyetang (Sup Ayam Ginseng)

samgyetang

Meneruskan ketegangan masokistik, orang Korea mempunyai pepatah yang berbunyi, “lawan panas dengan haba”. Maksudnya ialah mereka suka makan hidangan panas yang mendidih pada hari musim panas yang paling panas. Yang paling mewakili pepatah tersebut ialah hidangan samgyetang iaitu sup pulut yang pekat dengan isi ayam utuh terapung di dalamnya. Proses memasak akan mengurangkan kepahitan khas ginseng dan meninggalkan rasa aromatik yang menarik dan aneh sebagai gantinya.

7. Hotteok (Pancake Manis)

hotteok

Hotteok ialah sejenis lempeng Korea yang mempunyai isi di dalam. Ia adalah makanan ringan dari Korea dan juga merupakan makanan jalanan yang popular di Korea Selatan. Jenis-jenis hotteok telah berubah secara berterusan, walaupun ramai yang menggemari isi tradisional kayu manis dan kacang. Banyak variasi telah dibangunkan sejak awal abad ke-21, seperti hotteok teh hijau, hotteok jagung, hotteok pizza dan banyak lagi. Kini, banyak vendor menjual yachae-hotteok yang dibuat dengan japchae dan sayur-sayuran.

Haa yang mana satu korang pernah cuba dan paling suka? Kalau korang teringin nak rasa makanan Korea ni dan malas nak masak sendiri, jangan risau, pergi je ke restoran makanan Korea yang ada, contohnya Sopoong, Kyochon, Mr. Dakgalbi, Dubuyo dan banyak lagi!

Jom ‘Like’ dan ‘Follow’ FacebookTwitterInstagram dan Telegram KimchiDaily untuk mendapatkan berita Korea paling latest yang sensasi. 

Leave a Reply